De wet- en regelgeving over winterbanden en sneeuwkettingen in Europa verandert regelmatig. Bovendien heeft elk land zijn eigen regels. De afgelopen jaren zijn er enkele belangrijke veranderingen geweest als het gaat om de wet- en regelgeving over winterbanden en sneeuwkettingen in Europa. We hebben deze op een rijtje gezet.
Vanaf oktober 2024 mogen automobilisten in Duitsland en Oostenrijk niet meer rijden met winterbanden die alleen het M+S-symbool hebben. Tot 30 september 2024 worden banden uit 2017 of ouder die voorzien zijn van een M+S-symbool nog als winterband aangemerkt. Daarna voldoen ze als winterband niet meer aan de Duitse een Oostenrijkse wetgeving.
Een winter- of vierseizoenenband die is geproduceerd na 1 januari 2018 moet een sneeuwvloksymbool op de zijkant hebben om volgens de nieuwe wetgeving als winterband te worden aangemerkt. Alleen een M+S-codering voldoet dan dus niet meer.
Wie na 1 oktober 2024 toch rijdt met banden waarop alleen de markering M+S staat, riskeert een boete. In het geval van een aanrijding kunt u problemen krijgen met uw verzekering.
De wetgeving voor het gebruik van winterbanden en sneeuwkettingen in Frankrijk is op 1 november 2021 veranderd. De nieuwe wetgeving in het kort: in 48 departementen, gelegen in bergachtige gebieden, is het gebruik van winterbanden of sneeuwkettingen verplicht in de periode 1 november – 31 maart. De wetgeving geldt voor lichte en zware voertuigen.
De Duitse winterbanden-wetgeving voor bedrijfswagens > 3.500 kg is in 2020 gewijzigd. Bedrijfswagens en bussen moeten bij winterse omstandigheden winterbanden op de aangedreven assen én op de stuuras (of stuurassen) hebben. De verplichting om winterbanden op de stuurassen te hebben ging in op 1 juli 2020.
In Noorwegen zijn winterbanden verplicht voor alle assen van zware voertuigen, inclusief aanhangers en opleggers. Sinds de winter van 2020-2021 moeten winterbanden op de aangedreven assen en de voorste stuurassen van motorvoertuigen >3.500 kg voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool. Voor de andere banden is de M+S codering voldoende.
Bron: VACO