Nieuws

Banden moeten langer mee

Al vele jaren zoekt de bandenindustrie naar een nieuw compromis tussen comfort, veiligheid en rolweerstand. De reden: Europa wil fors minder fijnstof in het milieu door banden- en wegdekslijtage.

Bandenfabrikanten als Continental, Michelin, Goodyear en Bridgestone werken samen met hun grondstoffenleveranciers aan materiaalcombinaties (compounds) die ervoor moeten zorgen dat banden langer meegaan. Nu al beloven bandenfabrikanten een tot 30 procent langere levensduur. De slijtage indammen is uiteraard goed voor het milieu, want het verkleint de afvalstroom, niet alleen van banden aan het einde van hun levensduur, maar juist van de bandenresten die tijdens het gebruik in het milieu terechtkomen.

Daar staat tegenover dat bandenretailers het potentieel aan te verkopen aantallen banden kleiner zien worden. Dat komt nog bovenop de wens van overheden en een groeiend aantal bedrijven om het aantal zakelijke kilometers te verlagen door thuiswerken structureel te omarmen. Ook in het recent door BOVAG, RAI, ANWB, VNA en Natuur & Milieu gepresenteerde ‘Autobelastingplan 2022-2030’ wordt geanticipeerd op minder kilometers. Zo staat in het plan dat een besparing van ruim 2 Mton aan CO2-uitstoot mogelijk is door gedragsverandering, lees: structureel thuiswerken in plaats van zakelijke kilometers maken. Duurzaamheid is voor de bandenvervangingsmarkt dan ook een extra uitdaging.

Slijtage

Ook de transitie naar elektrisch rijden heeft, na jaren van discussie en research, de ontwikkeling van slijtvastere banden in een stroomversnelling gebracht. Steeds meer elektrische auto’s op de weg betekent meer bandenslijtage door de grotere tractie van deze voertuigen. De EV als bandenvreter is geen goede boodschap in een tijd waarin duurzaamheid hoog op de agenda staat. Minder slijtage en dus een langere levensduur zijn de opgaven voor bandenconstructeurs, al geldt dat voor alle banden, niet alleen voor EV’s.

Het probleem is duidelijk: de wrijving tussen band en wegdek die noodzakelijk is voor het realiseren van grip op het wegdek leidt onvermijdelijk tot slijtage van band én wegdek. Hierdoor ontstaan fijnstof en grotere deeltjes die in het milieu terechtkomen. Die grotere deeltjes zijn een mix van fragmenten van het loopvlak van banden en stukjes van het wegdek, zoals mineralen en wegdekstof. Volgens diverse onderzoeken is de verhouding van banden- en wegdekresten ongeveer fiftyfifty.

De belangrijkste factor als het om banden- en wegdekslijtage gaat, is het ontwerp van de band, waarbij naast de compound het profiel de grootste invloed heeft. Daarnaast zijn het gewicht van de auto, de gereden snelheid en het design van het onderstel (vering) van belang. Behalve de band zijn ook de kwaliteit van het wegdek en het type weg (veel bochten of niet) factoren die ertoe doen, net als de weersomstandigheden (hoge of lage temperatuur). En laten we niet het rijgedrag van de berijder vergeten. Een rustige rijder verslijt zijn banden minder snel dan een ‘sportieve’ chauffeur. Ook de bandenspanning is een cruciale factor.

Compound

Al die factoren opgeteld leiden tot de zogenaamde tyre tread abrasion rate, oftewel de hoeveelheid materiaal per afstandseenheid die tijdens het contact met het wegdek van het bandoppervlak verloren gaat. En dan kom je weer uit bij de bandenfabrikanten die met hun nieuwe compounds de band minder snel laten slijten. Onder de noemer van Techsyn, een joint venture van Bridgestone, het Belgische Solvay en het Nederlands-Saoedische Arlanxeo, is een compound ontwikkeld die banden extreem slijtvast moet maken. Bridgestone kondigde onlangs al aan op korte termijn met de eerste banden te komen die een minimaal 30 procent langere levensduur zullen hebben dan de huidige producten. Ook voor de Nederlandse autofabrikant Lightyear heeft Bridgestone een speciale compound ontwikkeld, met als belangrijkste karakteristieken een lager gewicht en uiteraard een hogere mate van slijtvastheid.

Bron: After Sales Magazine